Mere one.com og .se … Dilemmaet..

.SE har desværre fjernet muligheden for gæstebloggere at poste på internetdagarna.se. Og nedenstående indlæg, skulle oprindeligt havde været postet på den side.

Indlæget er skrevet af en af Larsen Data’s ansatte, Kristian Ørmen, som har skrevet flere indlæg på netop internetdagarna.se.

Kristian er medlem af bestyrelsen af registrars.se, og har en lang erfaring med .se, og ved en masse om .se og deres begrænsninger og muligheder.

Vi vælger at sætte blogindlægget op her, dels fordi vi mener at det er vigtigt at folk forstår sammenhængen, men også fordi vi gerne vil udtrykke støtte og åbenhed omkring de spørgsmål der rejses i den sammenhæng, en åbenhed som .SE efter min mening fravælger. Og fordi vi ved at denne blog læses af mange internet professionelle i Danmark, såvel som i Sverige og Norge.

– – – – – – – blogindlæg af Kristian Ørmen – – – – – – – –

.se sælger størstedelen af alle .se domæner igennem registrarer som f.eks. One.com, derudover har de i modsætning til mange andre registries også deres egen registrar .Se direkt.

.se har nu valgt at suspendere one.coms mulighed før at registrere .se domæner i 30 dage, p.g.a. at one.com registrerede et stort antal domæner som det så ud til at deres kunder ved en fejl ikke havde fornyet. One.coms forretningsmodel bygger på at man køber et webhotel og et domæne sammen og som det fungerer i dag fornyer one.com domænet sammen med webhotellet hvert år indtil kunden opsiger abonnementet.

Man kan derfor undre sig over hvordan dette kan ske, men kender man hele baghistorien vil man kunne se at fejlen faktisk skyldes dårlige procedurer hos .se tilbage i 2008 og at det one.com nu gør er et forsøg på at beskytte 1000vis af kunder som ellers kunne have risikeret at miste deres domænenavne.

Tilbage i 2008 arbejdede .se på at forberede overgangen til det system vi kender i dag, også kendt som registry/registrar modellen. Indtil overgangen i marts 2009 var alle registranter nemlig direkte kunder hos .se selvom de havde registreret deres domæne igennem one.com, loopia, gratisdns.dk eller et andet af .se’s ombud.

Kunderne skulle derfor vælge en registrar, uanset om de allerede betalte fornyelse igennem et ombud i forvejen eller om de betalte direkte til .se

Først lancerede .se en løsning hvor alle kunderne skulle logge ind i domänhanteran på .se’s hjemmeside. Mange ombud skrev derfor rundt til alle deres kunder og opfordrede dem til dette. .SE’s fandt dog pludselig ud af at denne løsning alligevel ikke var god nok og man lavede derfor det hele om. Nu skulle registrarene i stedet kontakte alle deres kunder og bede den godkende de nye aftalevilkår med registraren. Registraren skulle derefter bekræfte overfor .se hvilke kunder som de havde indgået et aftale forhold med.

De kunder som ikke havde valgt en registrar blev i stedet kunder hos .se’s egen registrar .se direkt. Hele forløbet var fra et kundeperspektiv fuldstændig hul i hovedet og som forventet kunne mange kunder ikke finde ud af det.

Her efter overgangen begynder one.com og også andre registrarer at få kundehenvendelser om domæner der ikke virker, er deaktiveret eller måske helt slettet. Nogle domæner var allerede registreret af en anden og kunden havde dermed helt mistet domænet.

Problemet er nemlig at mange tusinde kunder hos .se direkt slet ikke ved at de er kunder der, men tror at de er kunder hos deres registrar. Brevene fra .se med fornyelsesfakturaer virker derfor mere som et phishing scam, eller som bedrageriet fra Domain Renewal Group og kunderne ser derfor bort fra brevene.

Heldigvis bliver one.com opmærksom på problemet og da de jo i deres aftalevilkår med kunden skriver at de fornyer domænerne for kunden føler de sig også forpligtiget til at hjælpe selvom problemet faktisk ligger hos .se direkt.

One.com undersøger derfor alle aktive webhoteller med .se domæner og finder flere tusinde webhoteller hvor domænet er blevet slettet. Noget måtte gøres og det kunne kun gå for langsomt. One.com beslutter sig derfor at genregistrere alle domænerne uden at vide om kunderne rent faktisk ønskede det, men for one.coms egen regning.

One.com havde valget mellem 2 muligheder. At en masse kunder mistede deres domæner eller at nogle kunder får et domæne igen som de ikke ønsker længere.

De domæner der bliver registreret for meget kan jo blot slettes igen, men de der er mistet er måske mistet for alt tid. Nu har jeg selv en blog og hvis jeg mistede mit domæne ville det jo være som at miste et helt års arbejde, bestemt ikke ønskeligt.

Danny fra .se udtaler til idg.se: “Det här är den allvarligaste förbrytelsen jag har sett de senaste åren.” og .se udsender en pressemeddelelse hvor de sviner one.com til.

Havde vi registrarer anvendte samme retorik skulle vi havde udsendt en pressemeddelelse tilbage i 2008 med ordlyden: “.se kører sverige i sænk” eller “.se er ødelæggende for internetsamfundet i Sverige”. Men indtil i går troede jeg faktisk ikke at vi skulle ned på et sådant niveau her i vores branche, og jeg må sige at jeg er utroligt skuffet over .SE i denne sag.

Det one.com har gjort har faktisk reddet .se fra en større medieskandale med mange tusinde mistede domæner. Husker i den gang .se begyndte med mail fakturaer, hvor mange store .se domæner blev lukket af .se? Dette er nøjagtig det samme. Forskellen er blot er one.coms kunder primært er private og mindre forretningsdrivende så medierne har ikke koncentreret sig om at de mistede deres domæner.

.se og one.com skal naturligvis løse dette sammen, men det skal være med en god dialog parterne imellem. .se bør starte med at give one.com en undskyldning offentligt, give dem mulighed før at registrere .se igen med det samme og så ellers sætte sig sammen og få løst problemerne.

Kristian Ørmen
koe.tel

Larsen Data – ICANN accredited registrar

  1. .SE vs One.com |

    September 15, 2010 at 8:41 am

    […] Kristian Ørmen har även skrivit ett bra inlägg om detta. Share and Enjoy: Det här inlägget postades i Arbete och har märkts med etiketterna .SE, .se […]

  2. Tweets that mention Mere one.com og .se … Dilemmaet.. | Peter Czar Larsen -- Topsy.com

    September 15, 2010 at 9:28 am

    […] This post was mentioned on Twitter by Måns Jonasson, Ronnidrengen and Kjetil Jensen, Kristian Ørmen. Kristian Ørmen said: My blog entry about @stiftelsen and @onecom is now online at http://surl.dk/85j/ […]

Comments are closed.