Der bliver IKKE højere priser for fornyelse af .dk domæner!

Nu siger jeg det EN GANG MERE, så alle kan forstå det!

PRISEN for fornyelse af .dk domæner under en dotDK registry-registrar model igennem registraren Larsen Data (GratisDNS.dk) bliver på 45 DKK (eller 44,95 DKK bare for at pisse folk af).

DU kan igennem registraren Larsen Data (GratisDNS.dk) vælge at bruge en anden DNS service for dit .dk domæne, feks vores kollegaer, web10, one, dandomain, struernet eller whatever de nu hedder.

Der bliver med andre ord IKKE tale om en prisstigning.. END OF STORY!

Hvis vi som registrar derimod skal håndtere .dk fornyelse under DIFO modellen, så vil fornyelsen aldrig komme under 90 DKK eftersom arbejdsmodellen og håndteringen pt er manuel.

  1. Peter B. Juul

    August 21, 2008 at 2:25 pm

    Tag nu og lad være med at garantere noget, du ikke KAN garantere. Du ANER ikke, hvad din kostpris er om to år, uanset hvilken løsning, der bliver afslutningen på konflikten.

  2. Asbjørn Sloth Tønnesen

    August 21, 2008 at 3:17 pm

    44.95 kr til GDNS – 40 kr til dotDK = 4.95 til GDNS

    113 969 .dk domæner * 4.95 kr – moms = 451 317.24 kr / år i ekstra omsætning + et system mindre at supportere.

    Jeg kan godt se at du ikke har nogen økonomisk interesse i dotDK’s forretnings model ;)

    Så for den almindelige forbruger af .dk domæner bliver prisen den samme hvis de bruger GDNS, men et par kommercielle virksomheder tager en bid af kagen, fremfor at den går tilbage til via pris nedsættelser osv.

    At GDNS fastholder den nuværende pris betyder ikke at alle andre registrars gør det samme. Derfor vil prisen hos en del registrars nok være et par hundrede kr, hvis de kan slippe af sted med det. Jeg kan fx. godt forestille mig at nogle webhoteller der tilbyder domæner til 0 kr, tager en del mere for fornyelse, end de 40 kr i engros pris.

    Betalingsservice er ikke just manuel.

  3. Asbjørn Sloth Tønnesen

    August 21, 2008 at 3:34 pm

    Med andre ord vil du garantere at der ikke er nogen der kommer til at betale mere for at forny deres .dk domæne under en evt. dotDK administration, end de 45 kr inkl. moms de betaler i dag?

  4. Erik Trolle

    August 21, 2008 at 4:20 pm

    Jeg er da helt sikker på at Afilias kan håndtere .dk domain, og når du siger DU ikke ville sætte prisen op, så tror jeg også på det. Og da jeg selv driver forretning, ser jeg heller ikke noget ondt i, hvis du skulle komme til at tjene nogen kr.

    Når jeg læser folks kommenterer til hele forløbet med dotDK, så er folk usikre. Der kommer udtagelser fra dotDK, at nu har de 10 organisationer bag sig, men vil ikke fortælle mere end 3, der er hemlighedkræmmeri o.s.v. Det er bare et eksempel. Alt dette gør folk utrygge.

    Jeg har været inde og læse dotDK’s tilbud og det ser super professionel ud, medens dem som håndtere pressen virker som super amatører.

    Som jeg har skrevet før er jeg ikke helt vild med “shared registry”, fordi jeg har haft problemer med det hos en af dine kollegaer.

    Og det gør det altså ikke bedre, at du skriver til folk som om de er tumper, også selv om de måsek er det. Det henter man ikke mange stemmer på!

  5. Loke Dupont

    August 21, 2008 at 8:55 pm

    @Asbjørn

    Glemmer du ikke moms’en i den udregning? Du glemmer vist også at GratisDNS for de 3,7125 kr. pr. domæne (Når vi tager højde for momsen) også supporterer deres kunder. Under 4 kr køber ikke ikke mange supporttimer :)

    Hvorvidt andre registrars sætter prisen lige så lavt kan ingen vel reelt garantere. Men hvis ikke, så ville det måske være en ide at handle hos GratisDNS fremover? Du kan jo beholde webhotellet hvor du vil og bare betale fornyelsen hos GratisDNS? :)

  6. Peter Makholm

    August 22, 2008 at 10:12 am

    Asbjørn skriver: Derfor vil prisen hos en del registrars nok være et par hundrede kr, hvis de kan slippe af sted med det.

    Jaaa, men det er jop også situationen i dag. Som refereret andetssted så tager Cybercity 300,- for .dk domæner under den nuværende model. Både nu og i fremtiden vil prisen være ret uafhægig af hvad den centrale administrator opkræver.

  7. Asbjørn Sloth Tønnesen

    August 22, 2008 at 10:13 am

    @Loke

    Momsen er trukket fra i total udregningen derfor “- moms” i udregningen.

    Mht. support så er mit indtryk at den support der følger med er brugerdrevet, så den holder ikke, og alt andet er betalingssupport. Omvendt slipper gratisdns for at vedligeholde deres integration til DK-Hostmaster. Det kan ikke tage lang tid at udvide deres .info procedure til at dække .dk under Afilias administration.

    Afilias mangler en dansk forening for at kunne vinde udbudet. Nej, dotDK er ikke en dansk forening, dotDK er et software og web udviklings virksomhed i Aalborg. Afilias har haft alt for meget fokus på det tekniske og alt for lidt fokus på det administrative. Fx. kunne det tyde på at Kim Viborg Andersen ikke havde læst domæneloven forud for mødet forrige torsdag.

  8. Ken Poulsen

    August 22, 2008 at 9:59 pm

    @Asbjørn Sloth Tønnesen:
    Kigger vi på verden idag så tager domaene.dk 199Kr + moms for at forny et .dk domæne igennem dem!
    Samt andre tager høje priser! hvis du ikke kan tåle det ja så er der GratisDNS.dk hvor man kan shoppe billigt ind!
    Og som (Peter Makholm) osse skriver så tager CC 300Kr???
    Hvis en butik tager 10Kr for 1liter mælk og en anden tager 5Kr og denne butik ligger kun ét klik væk, hvem vælger man så?

    Noget jeg finder sjovt er at folk holder med børnehaven DIFO med alle deres tude unger…
    Kan i ikke bare komme med én professionel udtagelse?

  9. Loke Dupont

    August 23, 2008 at 9:25 am

    @Asbjørn

    Arh, jeg havde ikke lige spottet moms i udregningen.

    Noget af supporten er brugerdrevet, men support@gratisdns.dk bliver da staedig besvaret af ansatte hos Larsen Data. Nej, de hjælper dig ikke med opsætning af dns og webhotel, men det gør DK-Hostmaster jo heller ikke! De henviser bare til dit Webhotel hvis ikke det drejer som .dk betaling. Med shared registry vil udbydere ikke længere få mulighed for at tørre det af på DK-Hostmaster og omvendt.

    Det er formodentlig korrekt at GratisDNS kan spare et par timer på ikke at skulle vedligeholde et seperat integrationsmodul til DK-Hostmaster, da DotDK gennem Afilias vil bruge en industry standard, istedet for noget hjemmebrygget. Det er vel næppe en dårlig ting?

    DotDK er endnu ikke stiftet, og det virker som en absurd ting at hænge sig i, når vi allerede nu ved hvordan foreningen kommer til at fungere. De har jo ikke overtaget administrationen endnu.

  10. ebbe

    August 23, 2008 at 8:09 pm

    hmm lige et sidste par spørgsmål…

    Har du mulighed for og/eller planer om at lade betalinger foregå via betalingsservice?

    Laver du et webinterface, så jeg kan skifte mit domæne fra web10’s dns til one.com’s uden manuel hjælp fra dig?

    Så må jeg jo lære at leve med shared registry
    …..Eller sende en ansøgning til icann om at få .dan som alternativt dansk ccTLD :-)

  11. czar

    August 23, 2008 at 9:22 pm

    @ebbe

    betalingsservice er meget besværligt og omkostingsforbundet.

    vi har kreditkortbetaling, og gode muligheder deromkring, du vil ikke bemærke forskellen på det og betalingsservice.

    webinterface har vi. manuel hjælp er vores fineste kunst at vi skal undgå..

    .nytdk ? :)

  12. Kristian

    August 25, 2008 at 2:47 pm

    Halløj,

    @ Ken Poulsen:
    Hvis man lader sin nuværende udbyder opkræve fornyelsen for ens .dk-domæne, er man også selv ude om det. Normalt får du fakturaen tilsendt fra DK-Hostmaster direkte til en selv. Den faktura er altid på 45 kr. pr. domæne.

    Jeg ved nogle virksomheder dog tilbyder kunder at betale dette gebyr, for at de så sikre at domænets fornyelse sker – dvs. kunden slipper for de ting, hvilket er en ekstra serviceydelse for dem.

    Forskellen i dine smarte pris-angivelse er dog, at i vores nuværende model kan du sikre dig selv, at domænet årligt kan fornyes til kun 45 kr., hvorimod du kan se meget svingende priser fremover ved dotDKs model. Alt i alt betyder det at det bliver sværere for den almindelige dansker at købe et domæne til en attraktiv pris – og netop det faktum gør dotDKs model negativ.

    Så er jeg klar over at Peter Larsen siger, at prisen hos GratisDNS ikke stiger. Men kan vi få en garanti, at det aldrig vil ske i fremtiden heller? Et er at prisen er den samme de næste par år, men hvad så derefter? Mon ikke udbyderne får øjnene op for mulig ekstra indtjening på dk-domæner – de driver trods alt en virksomhed, hvor formålet i sidste ende også er at have økonomisk vækst og stabilitet. Hvordan kan man nogensinde stole på, at når de siger sådan om en pris, at så holder det 100 % stik?

    @ Loke Dupont:
    I hvilken forstand vil GratisDNS’ support overfor .dk-domænerne stige ved at der skiftes til dotDKs model?

    Hvis deres support stiger, så må det da tyde på, at modellen i sig selv er mere besværlig? Hvis ikke, så må support-tiden alt i alt falde, og så er det til GratisDNS’ fordel. Jeg synes lidt at du har uddebatteret dig selv på det spørgsmål.

    Skulle supportiden stige, så er det jo netop også med til at udbyderne med tiden – i “god ånd” – hæver priserne på .dk-domænerne. Ligegyldigt hvad de siger i dag.

    @ on-topic:
    Det er ganske flot, at Peter Larsen går ud og siger, at domænepriserne ikke vil stige. Det er rart at høre. Problemet et blot – Peter Larsens virksomhed er udbyder.

    Jeg nægter at tro på, at der stilles garanti for, at domæneprisen ikke stiger.

    Citat:
    “Hvis vi som registrar derimod skal håndtere .dk fornyelse under DIFO modellen, så vil fornyelsen aldrig komme under 90 DKK eftersom arbejdsmodellen og håndteringen pt er manuel.”

    Hvad mener du helt præcist her? Ved DIFOs model skal GratisDNS netop IKKE håndtere fornyelsen. DK-Hostmaster sørger for det – endda til 45 kr. årligt. Hvor kommer de 90 kr. pludselig ind i billedet henne?

    / Kristian

  13. czar

    August 25, 2008 at 3:46 pm

    @Kristian

    De 90,- er hvis vi skal lave fornyelser igennem det nuværende system idag, for faktisk kan difo’s model godt bruges til en “registry-registrar” ALIKE løsning

    men vi får faktura’en på papir og skal strege dem ud der ikke skal betales, faxe det tilbage, få en ny faktura.. tjekke det igennem osv osv…. det er et ENORMT manuelt arbejde.

    hvis jeg skal tilbyde det til mine kunder, så er det ikke under 90,- pr domæne, altså en forringelse i forhold til dotDK’s model

  14. Kristian

    August 25, 2008 at 5:45 pm

    Hej igen,

    @ czar:

    I så fald er der i mine øjne også tale om en ekstra service fra din side af. I dag er normalen jo at ejeren af domænet selv betaler det årlige gebyr.

    pil.dk mener jeg bl.a. også tilbyder dette overfor deres kunder for at kunderne ikke ved en fejl glemmer at forny domænet og dermed miste det.

    Derfor er det også kun fair, at der tages ekstra for det. Det svarer jo til, at i stedet for man selv henter sin ugentlige mælk, så får man en by-dreng til det ;)

  15. Ken Poulsen

    August 26, 2008 at 5:33 pm

    @ Kristian
    Nu stoler jeg så på Peter @ GratisDNS…
    Så jeg har intet problem med det!

    GratisDNS er no bullshit og nok derfor er blevet så store! og ordet gratis er jo altid godt :)

    mht de høje priser som er i dag… ja man er dum at lade sin udbyder fornye til de priser! men det sker!
    Men hvis jeg kunne forny mine .dk idag via GratisDNS som hæver dem på min minireg konto så er jeg glad.
    Så kan man bruge sin tid på andet!

    Som det er nu skal jeg åbne brev eller mail logge på netbank eller dkhm’s hjemmeside og skrive alle mine oplysninger ind og tjekke dem for hver eneste regning!

  16. Kristian

    August 26, 2008 at 6:26 pm

    @ Ken Poulsen

    Det er også fint, at du stoler på mig. Er helt i orden med mig. Jeg siger bare, at jeg stoler som regel aldrig på en virksomhed, der garantere prisen forbliver den samme fremover også. Specielt fordi virksomheden IKKE ved hvordan branchen og verdenen ser ud om 1 år, 2 år, 3 år osv.

    Jeg betalte for tre domæner i dag hos DKH. Det tog mig under 2 minutter. Jeg kan ikke se besværet. Desuden kan du jo tilmelde dig betalingsservice, så foregår det ganske automatisk også ;-)

  17. Kristian

    August 26, 2008 at 6:27 pm

    @ Ken Poulsen

    Der skulle så står, at det er fint, at du stoler på Peter Larsen, og ikke mig :-) Ups!

  18. Ken Poulsen

    August 27, 2008 at 12:19 am

    @ Kristian
    Nu er det sådan at der af og til et nogle domæner som ikke skal betales! her er osse bøvl med at få en regning på kun dette ene domæne, skal selv ind og fjerne den så få en ny regning og blah blah blah…
    Idag skal jeg på bla .net/.com/.info domæner bare klikke forny ude foran domænet i mit kontrolpanel hos GratisDNS og vupti mit liv går vidre!
    Så ved ét klik er mit arbejde gjort!
    Og dem som jeg ikke gider have mere (evt til gamle projekter) rør jeg bare ikke… (så ikke .eu).
    Så hvis dotDK kommer an på samme måde som .info o.s.v er bygget bliver ens liv jo herligt (på dette område!)…
    Og når jeg får en regning få får jeg dem pr. mail, sneglepost eller eboks… faktisk træls… men nu bliver det hele samlet ét sted… aldrig mere problemer :)

  19. Ken Poulsen

    August 27, 2008 at 12:20 am

    Rettelse til 2. sidste linje:
    Og når jeg får en regning idag (af DKHM) så får jeg dem pr. mail, sneglepost eller eboks…
    Aner faktisk ikke hvorfor 3 forskellige da de er under samme handle?

  20. Kristian

    August 28, 2008 at 8:35 am

    @ Ken Poulsen

    Jeg fjernede nu også et domæne på én af de fakturaer hos DKH, som jeg ikke ville forny. Tog mig stadig under 2 minutter.

    Alting kan gøres smartere som regel. Jeg er enig med dig i, at et domæne, som man blot fornyer med et klik – det er nemt. Jeg synes blot, at der er så mange andre ting ved dotDKs forslag, der gør andre ting noget mere besværlige / trælse / irriterende end de er i dag hos DKH.

    Her tænker jeg bl.a. på at flytte domænet fra én udbyder til en anden. Jeg har ikke haft andet end bøvl med det de gange hvor det er sket med .com/.net/.org osv.

    Med hensyn til din regning – jeg får min pr. mail for alle mine domæner. Får kun pr. alm. brev såfremt de gør mig opmærksom på manglende fornyelse.

  21. Kristian

    August 28, 2008 at 8:40 am

    @ Ken Poulsen
    Lidt tilføjelse…

    En vigtig ting i det er jo også, at det her er GratisDNS.dk, der har gjort det nemt. Ingen siger at alle udbydere gør det så nemt som GratisDNS.dk – dermed ligger man op til, at det for nogle kan være besværligt og andre nemt.

    Så er jeg klar over, at din kommentar vil være “så kan de blot skifte til GratisDNS.dk”, og ja, det kan de på sin vis også. Men så er vi stadig ude på et område, hvor folk begynder at have forskellige muligheder for deres .dk-domæne (for ikke at nævne forskellige priser helt sikkert også!).

    Og der er min bekymring så, at vi mister den almindelige dansker, der ikke er særlig IT-kyndig eller kender meget til tingene. De kommer pludselig ind i en verden, der er NOGET mere forvirrende end den, som vi ser i dag.

  22. Ken Poulsen

    August 30, 2008 at 2:38 am

    @ Kristian
    Så må andre udbydere få deres system sat op så de tillader at GratisDNS som sekundær DNS på deres domæne hvor de selv ligger som hidden…
    Eller folk kan bare ændre NS records til den nye udbyder’s NameServere… Her skal czar’s system bare tjekke at de ikke ligger på samme subnet *fnis* :)

  23. Kristian

    August 30, 2008 at 1:48 pm

    @ Ken Poulsen
    Ja, hold da fast for en optimal løsning. Det kan jeg godt se ;-)

  24. registrant.dk» Blogarkiv » Hvem får gavn af shared registry?

    September 1, 2008 at 7:53 am

    […] Larsens DNS-tjeneste også vil vælge ham som registrator. Hans fortjeneste vil måske ikke være så overvældende som Asbjørn Sloth Tønnesen forudsiger, men jeg tror at han alt andet lige vil tjene nogle penge på shared registry-modellen. (Hvis ikke, […]

  25. Peter Brodersen

    September 4, 2008 at 10:17 am

    Hej Peter,

    Jeg synes, det er positivt, at du vil bibeholde prisen.

    Jeg håber dog, at det er noget, man kan stole på. Så jeg vil høre, om du har lyst til at udforme dette udsagn som en garanti jf. markedsføringslovens § 4.

  26. czar

    September 4, 2008 at 12:01 pm

    @Peter Brodersen

    Hvor ser du en garanti for samme fra dit elskede DIFO?

  27. Peter Brodersen

    September 4, 2008 at 12:11 pm

    Hej Peter,

    Hvor kommer DIFO ind i billedet? (og hvor kommer “dit elskede DIFO” ind i billedet?)

    Jeg forholder mig blot til, hvad du skriver på din blog:

    “PRISEN for fornyelse af .dk domæner under en dotDK registry-registrar model igennem registraren Larsen Data (GratisDNS.dk) bliver på 45 DKK”

    Mit spørgs er så blot, om du (dvs. Larsen Data (GratisDNS.dk) ) vil give en garanti for dette.

  28. Peter Brodersen

    September 6, 2008 at 1:04 am

    Du svarede aldrig på den her?

    Du siger, at prisen (under bestemte forhold) bliver på 45 kr. Er det noget, du vil garantere?

  29. czar

    September 6, 2008 at 6:06 am

    Hvor ser du en garanti fra DIFO siger du?

    Du har mit ord, det burde også være noget værd.

  30. Peter Brodersen

    September 6, 2008 at 11:22 am

    Jeg ser ingen garanti fra DIFO. Det er også helt på sin plads at kræve en garanti fra dem, hvis/når de går ud og snakker om priser på .dk-domæner. Men nu står de jo ikke til at vinde .dk-udbyddet.

    Dit ord er godt (og jeg er som tidligere nævnt også tilfreds bruger af GratisDNS), men jeg vil blot tro, at forbrugere og firmaer sætter mere pris på en garanti.

Comments are closed.